Recension av Härkila Mountain Trek Active

Efter att jag numera jobbat i en jaktaffär i en månad under studieuppehållet och därigenom valt att ta ut min lön i jaktprylar så tänkte jag att det var dags att prova ett par tunnare jaktbyxor från Härkila, ett märke som jag tidigare enbart sneglat lite mot och med avund gått och suktat över.

Eftersom jag är förtjusta i Lundhagsbyxor och har en hel drös sådana tog jag och provade ett par Härkila Mountain Trek Active.

Jag tänkte först begå premiäranvändningen genom att fiska med dessa, men då det blev biltvätt för hela slanten istället för att en enda gång blöta kroken så fick de tjänstgöra som biltvättarbyxor. Under biltvätten blev de dock nerstänkta vilket de klarade av galant. Vaxet som de är påsprutade verkade mer än lovande.

Jag jagade dessutom med byxorna lördags och söndags under björnjakten, som för övrigt redan är avlyst, vilket innebar att användningen främst bestod till att klara av lite kallare morgnar till stekheta eftermiddagar vilket de även gjorde. Jag var dessutom ut i onsdagskväll för att kolla på bärtillgångarna på hjortronställena och eftersom det hade regnat innan så blev de plaskvåta. Vacet på och i byxorna tålde inte att bli tvättade två gånger. När jag införskaffat mig en hårtork, vilket jag mest troligt inte kommer att göra, utan kommer att låna en istället så ska jag försöka vaxa in de med grönlandsvax från Fjällräven. Eller stryka in med värme från ett strykjärn. 

Det enda egentliga negativa med byxorna är dock inte vaxet, utan snarare att de är alldeles för vida i benslutet, även efter att man justerat det som går med kardborrebanden. Jag får se hur lätt byxorna är att återinvaxa.
Christer Mattsson

Lämna en kommentar